kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۲۶۰
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۲
در حیاط دولت مطرح شد

از تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا پرداخت مطالبات ‌پرستاران 

در حاشیه جلسه هیئت دولت، اعضای کابینه دولت چهاردهم با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ داده و مصوبات جدید هیئت دولت را نیز تشریح کردند.
 
 
 
 
مشروح  گفت‌وگوهای  فاطمه  مهاجرانی، سخنگوی دولت، ستار‌ هاشمی وزیر ارتباطات، محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت،‌ احمد دنیامالی وزیر ورزش  و جوانان، رضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه و علیرضا زاکانی شهردار تهران را در حاشیه جلسه هیئت دولت می‌توانید در این گزارش بخوانید.
 رئیس سازمان برنامه و بودجه: ضریب افزایش حقوق ۲۰ درصد است اما معافیت حقوق‌بگیرانی 
که کمترین حقوق را می‌گیرند 
۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد
حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در جلسه دولت مصوب شد و با ابلاغ، احکام صادر خواهد شد.
وی یادآور شد: در مجلس توضیح دادم که دو موضوع مشکل قانونی دارد؛ یکی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و دیگری هم مطالبات گندمکاران. در مورد مطالبات گندمکاران هم حدود ۱۲ میلیون تن گندم خریداری شد و قیمت تقدیمی که دولت باید برای آن بپردازد حدود ۲۲۰ هزار میلیارد تومان است که تا الان ۱۶۷ هزار میلیارد تومان آن که در قانون بودجه پیش‌بینی شد، پرداخت شد و برای مازاد آن اجازه نداشتیم که با هماهنگی قوا، در جلسه سران قوا مطرح می‌شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان داشت: قرار است به سازمان برنامه مجوزی دهند تا با فوریت مطالبات گندمکاران را به‌ویژه در مورد کسانی که در مناطق سردسیر هستند و مطالبات‌شان پرداخت نشده، وصول شود.
پورمحمدی گفت: افزایش حقوق کارمندان به این شیوه است که هم افزایش حقوق و هم عدالت را در پرداخت در نظر بگیریم. ضریب افزایش حقوق ۲۰ درصد است اما معافیت حقوق‌بگیرانی که کمترین حقوق را می‌گیرند ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد. کسانی که تا الان ۱۲ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند و از مالیات معاف بودند به سقف ۲۴ میلیون تومان می‌رسد. کسانی که تا ۲۴ میلیون تومان حقوق می‌گیرند از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.
وی ادامه داد: همچنین دولت پرداختی بابت اجرای قانون جوانی و جمعیت خواهد داشت که حدود هشت درصد به پرداختی‌های دولت اضافه خواهد شد و کسانی از آن بهره‌مند می‌شوند که در قانون جوانی و جمعیت قید شده‌اند، بر این اساس متوسط پرداختی‌های دولت ۲۸ درصد خواهد بود و اگر معافیت‌هایی هم که داده شده، در نظر گرفته شود بیش از ۳۰ درصد خواهد شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین تصریح کرد: تغییری در پرداخت یارانه‌ها ایجاد نمی‌شود و درباره حامل‌های انرژی و تغییر قیمت‌ آن نیز هیچ تصمیم‌گیری نشده است.
شهردار تهران: قرارداد شهرداری تهران با چین ابهامی ندارد
همچنین علیرضا زاکانی، شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که چرا قانون رایگان بودن اماکن ورزشی برای معلولان اجرا نمی‌شود؟ اظهار کرد: ما که همه وجودمان برای معلولان است. این مسئله را پیگیری می‌کنم.
وی درباره لزوم توسعه برقی‌سازی خودروهای حمل‌ونقل عمومی در تهران، گفت: بزرگ‌ترین عاملی که می‌تواند آلودگی هوا را کاهش دهد، برقی‌سازی وسایل حمل‌ونقل عمومی در تهران است. ۳۴ درصد حمل‌ونقل عمومی با وسایل عمومی و ۶۶ درصد با حمل‌ونقل شخصی است که باید این نسبت برعکس شود و این وسایل عمومی، برقی‌سازی شوند.
شهردار تهران درباره آخرین وضعیت واردات خودروهای حمل‌ونقل برقی بیان داشت: بخشی از اینها در گمرک است و به‌تدریج ترخیص می‌شود.
زاکانی خاطرنشان کرد: دو دستگاه رام سه واگنه تراموا می‌آید تا زیرساخت‌هایش آماده شده و تست شود که اگر خوب باشد در تهران استفاده شود.
وی درباره خرید منزل شهید رئیسی برای تبدیل شدن به موزه، اظهار داشت: در دستور خرید گذاشتیم و کارهای آن در حال انجام است.
شهردار تهران همچنین گفت: قرارداد شهرداری تهران با چین شفاف است و ابهامی ندارد.
سخنگوی دولت: برنامه سفرهای استانی رئیس‌جمهور در حال طراحی است
فاطمه مهاجرانی هم در جمع خبرنگاران بیان داشت: ۴۱ درصد از  پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲ پرداخت شد.
وی همچنین از سفر معاون زنان رئیس‌جمهور به طبس خبر داد و هدف آن را دیدار با خانواده‌های داغدار حادثه معدن طبس اعلام کرد و افزود: در این سفر معاون رئیس‌جمهور بسته حمایتی مصوب دولت را در اختیار خانواده‌های داغدار حادثه معدن قرار می‌دهد تا کمی از فشار روحی آنها کم شود و مشکلات معیشتی آنها تا حدودی مرتفع شود.
سخنگوی دولت همچنین به بیان آخرین وضعیت فیلترینگ در دولت چهاردهم پرداخت و خاطرنشان کرد: موضوع فیلترینگ در جلسه هیئت دولت مطرح شد که وزیر ارتباطات در حال پیگیری است. رئیس‌جمهور بر همان عهدی که بستند، هستند.
مهاجرانی درباره سفرهای استانی رئیس‌جمهور نیز بیان داشت: برنامه سفر رئیس‌جمهور در حال طراحی است. ایشان در این روزها چند سفر خارجی  مثل نیویورک، قطر و ترکمنستان داشتند و بعد از آن سفرهای استانی طبق برنامه‌ریزی انجام خواهد شد، البته نمی‌خواهیم در این سفرها قول‌هایی بدهیم که امکان تحقق آنها وجود ندارد، زیرا این مسئله در درازمدت به اعتبار دولت خدشه وارد می‌کند  و رابطه دولت ملت هم دچار خدشه می‌شود.
وی درباره تاثیر عملیات نظامی ایران بر بازار ارز نیز گفت: میزان تغییر در بازار ارز بسیار و کم بود. تغییر 
۲-۳ هزار تومانی کم بود و بازار دچار نوسان جدی نشد.
 وزیر بهداشت: مقدار زیادی 
از مطالبات ‌پرستاران پرداخت شد
محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در پاسخ به پرسشی درباره مطالبات ‌پرستاران اظهار کرد: هم برای‌ پرستاران و هم شرکت‌های تولیدی دارو از صندوق ذخیره ارزی و هم از دولت و بیمه مطالباتی که مدت‌ها به تعویق افتاده بود، بخش عمده‌ای پرداخت شده است.
وی افزود: مطالبات ‌پرستاران در زمینه اضافه‌کاری حدود هفت ماه از ۱۴۰۲ باقی مانده و به اردیبهشت ۱۴۰۳ رسیده است که مقدار زیادی از آن پرداخت شده است.
وزیر بهداشت تاکید کرد: در زمینه دارویی هم به همین شکل عمل شده و بخشی از مطالبات پرداخت شده و مابقی نیز به همین ترتیب پرداخت می‌شود.
ظفرقندی درباره تامین ارز داروهای کمیاب برای بیماری‌های صعب‌العلاج تاکید کرد: برنامه دولت این است در این زمینه تامین ارز برای داروهایی که مواد اولیه آن وارداتی است، صورت گیرد و برای داروهایی که در داخل تولید می‌شود نیز تامین لازم انجام شود و سعی می‌کنیم در این زمینه کمبود زیادی نداشته باشیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: 
صنعت ماهواره‌ای و فضائی 
و توسعه ماهواره‌ها را با جدیت 
دنبال خواهیم کرد
همچنین، ستار ‌هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار داشت: در آینده نزدیک به جمع‌بندی مناسبی در حوزه فیلترینگ می‌رسیم و اخبار خوبی را در این زمینه به مردم اعلام می‌کنیم.
وی درباره بررسی میزان مصرف مردم و اینکه عده‌ای اعتقاد دارند بسته‌ها زودتر از موعد به اتمام می‌رسد، گفت: این گزارش‌ها را از مردم به صورت مستقیم و نمایندگان مردم دریافت کرده‌ایم و بر مبنای آن به تیم جدیدی که در سازمان تنظیم مقررات مستقر شده‌اند، دو ماموریت مشخص داده‌ایم؛ اول بررسی میزان مصرف اینترنت و واقعی بودن آن است که باید به پایش جدی 
منجر شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ماموریت دیگر هم بحث‌های مربوط به پوشش و کیفیت اینترنت در روستاهاست. گزارش‌های اولیه استخراج شده و امیدواریم در بازه زمانی کوتاه‌مدت نشست رسانه‌ای با حضور رسانه‌ها باشیم.
هاشمی درباره وضعیت صنعت فضائی نیز بیان کرد: در بحث صنعت ماهواره‌ای و فضائی و توسعه ماهواره‌ها با جدیت بیشتر موضوع را دنبال خواهیم کرد. به رئیس سازمان فضائی ماموریت دادیم با نگاهی که در دولت گذشته موضوع را دنبال کردند در این مسیر همراه ما باشند. آقای سالاریه از نظر تخصصی و دانشی جزو چهره‌های برتر کشور است از این رو در ادامه مسیر ابقا شده است.
 وزیر ورزش و جوانان: ورزشگاه آزادی تا پایان آذرماه تکمیل خواهد شد
احمد دنیامالی، وزیر ورزش و جوانان نیز در حاشیه نشست هیئت دولت بیان داشت: ورزشگاه آزادی تا پایان آذرماه تکمیل خواهد شد.
وی ادامه داد: دولت پیگیر مسئله پرداخت وام ازدواج است و دستورات لازم داده شده تا سامانه باز شود. حدود ۳۰۰ هزار متقاضی این وام وجود دارد که برنامه‌ریزی کردیم با تأمین منابع، پرداخت‌ها صورت بگیرد.
وزیر ورزش و جوانان در ادامه در پاسخ به پرسشی، اظهار داشت:  اکنون بچه‌های ما (تیم ملی فوتبال) در ازبکستان هستند. بحث بر سر این است که بازی در ازبکستان برگزار شود. منتها همان روز ازبکستان خودش بازی دارد و طبیعتا شاید این شرایط فراهم نشود، در حال پیگیری هستیم.
دنیامالی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ساخت ورزشگاه جدید در تهران به کجا رسیده است؟ بیان داشت: ساخت ورزشگاه جدید باید مراحل آن در دولت طی شود. مصوباتی که از قبل بود را در حال پیگیری هستیم. ان‌شاءالله یک گزارشی را به دولت خواهیم برد. بعد از تایید دولت باید پیگیری‌های لازم انجام شود. بحث ساخت ورزشگاه بزرگ در تهران به انضمام سالن‌ها یک مجموعه است. باید در دولت مطرح و منابع آن معلوم شود سپس برای انتخاب پیمانکار اقدام خواهیم کرد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تخصیص بودجه به همه رشته‌های ورزشی، گفت: بحث ما توسعه همه ورزش‌ها است، طبیعتا ورزش‌های المپیکی برای ما خیلی مهم‌تر است؛ چرا که دو سال آینده بازی‌های آسیایی ژاپن را داریم، ولی سعی می‌کنیم که رشته‌های دیگر را مورد  توجه قرار دهیم.
وزیر ورزش و جوانان همچنین در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص تخصیص وام ازدواج جوانان، اظهار داشت: شخص رئیس‌جمهور و معاون اول پیگیر این موضوع هستند. دستورات لازم صدر شده است؛ ان‌شاءالله به‌زودی پرداخت‌ها انجام می‌شود.
  وزیر میراث فرهنگی: الواح هخامنشی تدریجی به ایران بازمی‌گردد
همچنین، رضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما میزبان ریاست محترم جمهور در موزه ملی ایران برای رونمایی از الواح هخامنشی بود که از دانشگاه شیکاگو برگشته است‌.
وی افزود: با اقدام حقوقی انجام شده این الواح و حق ایران در زمینه آن اثبات و جلوی فروش آنها گرفته شد.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: این الواح به صورت تدریجی به ایران بازمی‌گردد.
صالحی‌امیری همچنین تصریح کرد: اطمینان می‌دهم در حوزه‌های تمدنی کشورمان، اجازه هیچ‌گونه احداث بنا و اقداماتی که باعث لطمه به حریم میراث این ملت باشد را نخواهیم داد. خوشبختانه تا امروز هیچ اتفاقی رخ نداده است.
وی یادآور شد: تاکید کردم گروهی از پژوهشگران ما به شیراز اعزام شوند و از نزدیک وضعیت را بررسی کنند تا چنانچه عبور خط مترو باعث خسارت به بنا تشخیص داده شود، حتماً از احداث آن جلوگیری شود. هم استانداری، هم شهرداری شیراز و هم مسئولان میراث فرهنگی در این خصوص همصدا هستند که اقدامات عمرانی در فارس و شهر شیراز نباید کمترین خسارت را برای بناهای ما داشته باشد.
صالحی امیری درباره آمار میزان ورود گردشگران به کشور در ۶ ماهه نخست سال جاری اظهار داشت: این میزان به لحاظ شرایط خاص کشور در نوسان است. آمار پارسال ۶.۳ میلیون نفر است و ما تعهد داریم در پایان برنامه به ۱۵ میلیون برسیم و باید حتما افزایش جدی داشته باشیم.
صالحی‌امیری در ادامه گفت: سه موضوع جذابیت، زیرساخت و امنیت را باید باهم ببینیم. در جذابیت ایران بر اساس مطالعات جهانی در رتبه هفتم است. هم جذابیت میراث و هم جذابیت طبیعی و دریایی داریم اما باید برای آن زیرساخت‌ کافی جهت پذیرش گردشگر داشته باشیم.
وی تأکید کرد: الان ۲۷۰۰ پروژه گردشگری در دست اجرا از سوی بخش خصوصی است که ارزش آن حدود ۵۷۰ هزار میلیارد تومان است. بیش از یکصد هتل با درجات مختلف نیز در حال ساخت است.